خانه » فرهنگی هنری » معروف‌ترین لوگوهای مرتضی ممیز کدامند؟

درباره نویسنده

پست مهمان

پست مهمان هفتستان، هم جاییست برای انتشار مطالب افرادی که عضو ثابت تیم ما نیستند و هم محلی برای انتشار محتوایی که دیگر رسانه‌ها (اینترنتی و چاپی) تولید کرده‌اند و کیفیت لازم را برای بازنشر دارند.
ما اگرچه ترجیحمان انتشار محتوای دست‌اول است اما فکر می‌کنیم گاه بازنشر یک مطلب خوب هم می‌تواند ارزشی برابر داشته باشد.
در انتشار مطالب وبسایت‌ها و نشریات چاپی ما هیچ‌وقت از ذکر منبع غافل نمی‌شویم و این کمترین کاری است که باید انجام دهیم.

دسته بندی مطالب

هفتستان در فضای مجازی

عکس روز

برج آزادی

ویدئو

تبلیغات

فرهنگی هنری

معروف‌ترین لوگوهای مرتضی ممیز کدامند؟

معروف‌ترین لوگوهای مرتضی ممیز کدامند؟

پنجم آذر سال‌روز درگذشت مرتضی ممیز است. بنیان‌گذار رشته‌ گرافیک در ایران که او را بیشتر با لوگوهای معروفی که طراحی کرده می‌شناسند.

طراحی لوگو و نشانه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هر سازمان است. وجود یک لوگوی اختصاصی، جایگاه سازمان و نهاد مورد نظر را در جامعه ارتقا می‌دهد. طراحی یک نشانه برای یک مکان، سازمان و یا مفهوم از دشوارترین کارهای طراحان و گرافیست‌هاست.

آن‌ها باید با در نظر گرفتن اصول طراحی، نشانه‌ای را طراحی کنند که در عین سادگی، اختصار و زیبایی، کاملا گویا و دارای هویت بصری باشد.

طراحی نشانه و لوگو یکی از تخصص‌های رایج و منحصر به فرد در طراحی‌های گرافیکی محسوب می‌شود. در دنیای امروز داشتن لوگو برای هر مؤسسه و سازمان از اولین اصول معرفی و تبلیغ است. مرتضی ممیز که خود طراح و بنیان‌گذار رشته‌ گرافیک در ایران است، نشانه‌های بسیاری را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات طراحی کرده که از معروف‌ترین طراحی‌های لوگو در ایران به شمار می‌روند.

موزه رضا عباسی

لوگوی موزه رضا عباسی اثر ممیز

موزه رضا عباسی، در سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی «رضا عباسی» نام‌گذاری شد. این موزه شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن سیزدهم هجری است که در سه تالار پیش از اسلام، هنرهای اسلامی و نگارگری و خوشنویسی به نمایش گذاشته شده ‌است. نشانه این موزه یکی از زیباترین نشانه‌هایی است که توسط ممیز طراحی شده و خوشنویسی‌اش نیز کار محمد احصایی است. ممیز درباره‌ی این طرح گفته است:

«برای طراحی نشانه موزه‌ رضا عباسی فرصت مغتنمی برایم پیش آمد، زیرا این نقاش جد بزرگ خانواده‌ من است؛ این بود که مشتاقانه دست به کار شدم و کنار دست محمد احصایی نشستم و از صبوری او استفاده کردم و دایم پیچ و خم‌ها را به قلم و دست او دادم تا ترکیب نوشته به دست آمد و بعد در آتلیه‌ام مفصل روی ترکیب‌بندی‌ها کار کردم. آیدین آغداشلو هم روی گل اسلیمی اصلاحاتی انجام داد.»

علامت استاندارد ایران

لوگوی موسسه‌ی استاندارد اثر ممیز

شاید بتوان گفت معروف‌ترین طراحی نشانه‌ مرتضی ممیز نشانه‌ای است که برای مؤسسه‌ استاندارد ایران طراحی کرده است و سال‌هاست که روی کالاها و محصولات مختلف دیده می‌شود. ممیز این طرح را در سال ۱۳۶۴ و با استفاده از حروف اول کلمات Institute of Standard and Industrial Research of Iran که نام لاتین «مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» است طراحی کرد. این گرافیست درباره‌ طراحی این نشانه گفته است:

«در طراحی نشانه‌ استاندارد توانستم از قلمی استفاده کنم که به خوبی حروف اختصاری ISIRI را به کلمه‌ ایران تبدیل کند. دوست داشتم کادر فلش مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویه‌ آن کاملا تیز و دو زاویه‌ دیگر منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری مؤسسه در محصولات است نشان دهد. اما این حد سادگی برای سفارش‌دهنده کافی نبود؛ با اضافه کردن خطوط بیشتر حالت فلش را نمایان‌تر کردم.»

شهرداری تهران

لوگوی شهرداری تهران اثر ممیز

پایتخت ایران در قدیم شهر دروازه‌ها بود. دروازه‌هایی که بعدها به کمک ممیز آمدند تا او بتواند طرح مناسبی را برای شهرداری تهران پیاده کند. آرم شهرداری تهران از آشناترین نشانه‌ها برای شهروندان تهرانی است. ممیز این طرح را در سال ۱۳۶۸ طراحی کرد. او مسیر طراحی این نشانه را این‌گونه شرح داده است:

«هدف اصلی‌ام در طراحی نشانه‌ شهرداری تهران، نشان دادن شهری با دروازه‌های قدیمی‌اش بود. ضمن کار، از ترکیب دروازه‌ها به نقش گلی رسیدم. تعداد دروازه‌های قدیم تهران ۱۲ تا بود. فکر کردم برای حفظ سادگی نقش، تعداد گلبرگ‌ها را به کم‌ترین عدد مناسب برسانم.»

سازمان آتش‌نشانی ایران

لوگوی سازمان آتش نشانی اثر ممیز

نشانه‌ای که روی ماشین‌های آتش‌نشانی می‌بینیم کار مرتضی ممیز است که آن را در سال ۱۳۷۴ برای سازمان آتش‌نشانی طراحی کرد. در این نشانه طرحی از یک شعله دیده می‌شود. او درباره‌ طرح این سازمان توضیح داده است:

«برای آن که شعله را طراحی کنم تلاش زیادی کردم. اول خواستم شعله‌ سرکشی را طراحی کنم؛ بعد فکر کردم شعله حالت شعاری پیدا می‌کند و بالاخره فکر کردم اگر شعله فرمی قوی و چشم‌گیر داشته باشد هم نیت اولیه‌ مرا مطرح می‌کند و هم جنبه‌ اخطار و توجه را به خوبی القاء می‌کند. چارچوب سیاه رنگ روحیه‌ تسلط و کنترل آتش را تداعی می‌کند.»

شرکت اتومبیل‌سازی سایپا

لوگوی شرکت سایپا اثر ممیز

نشانه شرکت سایپا یکی از آشناترین نشانه‌ها برای ایرانی‌هاست. لوگویی که سال‌هاست آن را در خیابان‌های شهر و روی اتومبیل‌های مختلفی که ساخت این شرکت هستند می‌بینیم. ممیز این طرح را در سال ۱۳۶۶ و پس از رونق گرفتن کارخانه‌ سایپا برای این شرکت طراحی کرد و امروز به یکی از معروف‌ترین برندهای محصولات ایرانی تبدیل شده است. ممیز طراحی این نشانه را این‌گونه توصیف کرده است:

«به کارخانه‌ سایپا چند طرح خوب دیگر را هم پیشنهاد دادم، اما آن‌ها این طرح را که براساس نقوش آجری بناهای مراغه ساخته بودم و شباهتی به نشانه‌ اتومبیل‌سازی «مرسدس بنز» داشت انتخاب کردند.

سازمان چای کشور

لوگوی سازمان چای اثر ممیز

قدیمی‌ترین طرحی که مرتضی ممیز به عنوان نشانه‌ای برای یک سازمان طراحی کرده، لوگوی سازمان چای کشور است. او این طرح را در سال ۱۳۳۷ با بهره‌گیری از یک طرح ساده که از برگ چای الهام گرفته شده بود، طراحی کرد. این لوگو یکی از ساده‌ترین، زیباترین و در عین حال ماندگارترین طرح‌های ممیز است که همچنان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ممیز پس از یک عمر فعالیت هنری، روز پنجم آذرماه سال ۸۴، پس از تحمل یک دوره‌ سخت بیماری سرطان، در بیمارستان آبان تهران درگذشت. پیکر او را در باغبان‌کلا (محلی واقع در کردان کرج) به خاک سپردند.

[ایسنا]

 

نظر بدهید

برای ارسال نظر خود کلیک کنید